
Køretøjets støddæmpere, funktionalitet og tegn på defekter
Hvad er støddæmpere på et køretøj
Støddæmperene på bilen, har den primære funktion at en konstant kontakt til køreunderlaget opretholdes, de omdanner og afbøder de hårde slag/stød ved kørsel i kuperet terræn , hullede kørebaner, ujævnheder m.m. og et afgørende element i affjedringssystemet, det bevirker at køreturen føles som en behagelig oplevelse.
Det er nok svært at forestille sig, men hvis støddæmperne ikke var til indbygget ville kørsel i uvejsomt terræn, ujævne flader være en en tvivlsom oplevelse man sikkert gerne ville være foruden og efter al sandsynlighed føre til legemedes beskadigelser for både føreren såvel som passagere.
Udformning og funktionalitet
Støddæmpere er udformet som en cylinderkolbe der oftest er omviklet med en spiralfjeder, installeret ved alle 4 hjulophæng. I kammets indre befinder der sig en stødstang, den sørger for at bringe den opstået ubalance tilbage på ret køl igen, forårsaget af de krafpåvirkninger som hjulene modtager, de breder sig videre ud gennnem affjedringssystemet, og hindre at fjederne ikke hverken strækkes i maksimal position eller presses sammen til minimum, med et ubehagelig rekyl til følge, endvidere modvirker stæddæmperne begynder at gynge og bringe det på slingrekurs..
Støddæmperne udgør en del af et flertrins affjedringssystem, hvori også fjeder til bilens støddæmper eller bladfjedre indgår, disse modtager og afbøder også en del af de stød og vrid der opstår under kørsel, således er køretøjets chassisramme vil vende tilbage til dets oprindelige position.
Driftsprincipper
Støddæmperens kammer, hvori stødstangen er anbragt , kan være tilført varianter af luftarter som f.eks nitro eller og lignende gasarter m.m.eller olie for at nedkøle den varmeudviklingen fra den vedvarende friktion fra støddæmperens indre elementer, så de upåvirket af omgivelsestemperaturer og belastningshed, forhindres i at blive overophedet og herved bevare deres dæmpningsevne, tilstrækkeligt til at afbøde de slag køretøjet udsættes for under drift.
Hvordan opdager man at støddæmperne er defekte, enten grundet slid eller skade
Typiske tegn på defekter på støddæmpere er
- Kraftig forøget slid ude i siderne på dækkene, idet hjulene mister den vedvarende kontakt til vejfladen
- Forøget bremselængde
- Fornemmelse af at der er ratslør
- Køretøjet afgiver knirkelyde når du foretager sving
- Hvis du kører over et hul i vejen vil det føles som et hårdt slag
- Det vil også forårsage ændring i styrekontrol og ligeledes vil køretøjet gynge der kan afstedkomme køresyge, kvalme eller anden ubehag.
For at få mere vished om støddæmpernes tilstand bør man opsøge et værksted, så bilen kan komme op på en autolift, hjulene afmonteres, for at få visuel adgang og konstatere hvorvidt støddæmperne lækker olie, er det tilfældet, skal de skiftes og altid parvis.
Levetid for støddæmpere
Støddæmperne er dele der udsættes for massive belastninger i deres levetid og derfor er regelmæssige eftersyn tilrådeligt, det anbefales i interval af 20.000 km kørsel og udskiftning tilrådes efter hver 80.000-120.000 km kørsel. Det er også af stor sikkerhedsmæssig betydning af bilens støddæmpere er driftssikre og fungere optimalt, ikke blot for føreren med også passagererne og øvrige medtrafikanter, så du bør ikke gå på kompromis af du kan fører bilen på fuld betryggende vis og skulle der vise sig lækager eller andre skader på dine støddæmpere også førend den forudsatte levetid er opnået, så skal de skiftes.
Anskaffelse af nye støddæmpere
I forbindelse med anskaffelse af nye støddæmpere der skal erstatte de gamle det kunne f.eks. være Monroe støddæmper, skal du være opmærksom på overensstemmelsen med OEM-nummeret, dette finder du på den oprindelige gamle reservedel, det kan dog i visse tilfælde være svært at finde og ligeledes kan det efter mange års drift være beskadiget af rust, snavs o.lign. Her kan der være hjælp at hente idet flere online forhandlere tilbyder en service der garantere kompatibilitet, hvis du kan oplyse bilmærke, model, årgang, motorversion, bilens stelnummer (VIN) m.m.
Udskiftning af støddæmpere, er det en gør-det-selv opgave eller på et værksted
Opgaven med at udskifte støddæmpere på gør-det-selv basis, kan være udfordrende og krævende for så vidt angår reparatørens færdigheder ift opgavens kompleksibilitet, værkstedsfaciliteter hvor også en autolift er tilgængelig, hertil skal det nødvendige værktøj være forhånden, det omfatter også specialværktøj bl.a. klemme til at fastholdefjederne m.m
Har du mod på det og hændrerne rigtig skruet på til mekanik og iøvrigt råder over facilitetet med autolift og det foreskrevne værktøj, inklusive specialværktøj, så er det muligt selv at udskifte støddæmper bil pris på dit køretøj. Det er dog formentlig de færreste bilejere der råder over bl.a. en autolift m.m. så kunne en mulig variant være, at du efter forudgående aftale med værkstedet, anskaffede du de påkrævede reservedele; støddæmperne (husk at købe dem parvis) og evt. andre dele til opgavens gennemførelse, det vil være budgetvenligt for dig og tidsbesparende for værkstedet. Priser på støddæmpere varierer meget ikke blot efter bilmærke og model, men også efter hvilken væske/gasart de indholder osv. Priserne starter ved ca. 400 kr./sæt.
Populæreste produkter i kategorien: