
Toppakning - symptomer på lækage - udskiftning
Hvad er en toppakning, dens placering og funktion
Det skal indledningsvis lige kort forklares hvad motorens toppakning egentlig er for noget , hvor den er placeret og hvilket formål den tjener, endvidere hvorfor det er så vigtig at den er intakt, og at man er klar over hvilke signaler man skal være opmærksom på, der kunne tyde på en lækage i toppakningen, idet den har en meget skadelig virkning der breder sig lynhurtigt, f.eks at topstykket bliver overophedning og derved deformeres eller brister.
Toppakningen på bilens motor, er placeret mellem toppen af motorblokken og topstykket, der med det korrekte drejningsmoment skal:
holde forbrændingskamre tætte for at kompressionen er permanent for at yde kraft til bilens fremdrift.
for at holde væsker adskilt fra hinanden, så olien forbliver og cirkulere i oliekanalerne og ligeledes for vandets vedkommende.
Toppakningen er udsat for enorme belastninger i form at tryk, varme og kemikalier
For at motoren er fuld funktionsdygtig, forudsætter det at den eksplosion som foregår i forbrændingskammeret, cylinderen kræver kompression, dette forudsætter at samlingen mellem motorblok og topstykke er hermetisk tæt og de forskellige væsker der indgår i forbrændingsprocessen holdes helt adskilt, bl.a. brændstof, luft, og ligeledes vand og olie der bruges til nedkøling af motorens mange komponenter.
Toppakningen er drift vedvarende udsat for en enorm belastning når motoren er i drift, både i forhold til de forskellige kemikalier, termisk varme og stort tryk. Det er derfor af ekstrem vigtighed at man er opmærksom på at få denne vitale pakning efterses regelmæssigt, at den er intakt og helt tæt. Du kan nemt og bekvemt købe delene hos online forhandlere med et stort udvalg af toppakninger til forskellige bilmærker og modeller, det kunne f.eks. være toppakning Peugeot 206.
Hvad er årsagen til at toppakningen bliver utæt og hvordan opdages det?
Årsagen til at toppakningen bliver utæt, er udover almindelig slitage, grundet den føromtalte enorme belastning.
Mulige årsager kan være:
- luftfilterforurening/tilstopning
- at køleren er tilstoppet
- kølervæskelækage
- defekt pumperem
- toppakning forkert monteret eller af dårlig kvalitet.
Følgerne er:
- startbesvær
- forøget forbrug af kølervæske, der kommer hvid røg og eller vand ud af udstødningen (vanddamp)
- motoren vil have betydelig nedsat trækkraft
en ustabil motorgang - et andet tydelig tegn er ved at åbne (når motoren er slukket) oliepåfyldningsdækslet, og se om der er mælkehvidt skum, er det tilfældet,er det et meget tydeligt tegn på at toppakningen er bristet, idet det er hvad der opstår når olie og vand forsøgt sammenblandet.
Kan udskiftning af en toppakning være en gør-det-selv opgave ?
Som udgangspunkt for bilejere med blot et periferisk kenskab til motorens konstruktion, opbygning, elementernes funktioner, spændingsmomenter for ikke at tale om et betydelig udvalg af værktøj, så er svaret hertil: NEJ
Det kan kun tilrådes at begive sig i lag med så omfattende reparation, hvis du har indgående kendskab til det mekaniske, for fejler/glemmes/forveksles noget i denne proces kan det være meget bekosteligt efterfølgende at få genoprettet.
En mulig vej til en budget venlig reparation
Istedet bør du mere fokusere på at finde det rette værksted, dvs. Indhente tilbud på opgaven og måske bestræbe dig på selv at købe de reservedele der medgår som ville være en del besparelse i kr. for dig og i tid for det pågældende værksted.
Pris til toppakning til bil, er meget beskeden ca. 200-400 kr. afhængig af mærke, model og årgang, dog går der en del timer med opgaven, så den samlet regning vil typisk lande på < 5.000 kr. må siges at være rimelig sat i forhold til følgevirkningerne hvis reparationen udskydes eller undlades.
Vigtig opfølgning straks efter at reparationen er tilendebragt
Motorens olie kan ofte være overophedet ved bristet toppakning, så husk derfor også at køb motorolie til bil og få det skiftet det ved samme lejlighed for et bedre liv til din motor.
Populæreste produkter i kategorien: