catalog_tyre_img_alt
Vent venlistdotted
Indkøbsvogn
#
90-3686
Din indkøbsvogn er tom

Udskiftning af bremseskiver og klodser , hvornår er tiden inde?

176 Visninger

Bremseklodser-/skiver udgør en meget vigtig del af bilens sikkerhedsudstyr. Herunder ser vi nærmere på dem som væsentlige faktorer for en sikker og hurtig nedbremsning eller standsning.

Bremseskiver og klodsernes levetid

Bremseskiver og klodsernes levetid

Det er derfor vigtigt at man løbende har kendskab til delenes tilstand. Det kan ske når man er på værksted, som ikke nødvendigvis vedrører gennemgang af bilens bremsesystemet, men hvor den er oppe på en lift så man nemt, uhindret og med god belysning kan besigtige og måle bremseskiver og klodsernes tilstand. Som tommelfingerregel holder bremseskiverne til

  • 80.000 til 120.000 km (bremserne på foraksel)
  • 130.000 til 170.000 km (bremserne på bagaksel)

+/- 20.000 km, hvor der skal tages højde for personlig kørestil og de omgivelser man færdes i. Naturligvis har pris/kvalitet af produkterne også indvirkning på deres holdbarhed, bremseskiver udbydes i et bredt spektrum af priser og tilsvarende kvaliteter.

Eftersyn og kontrol af tilstand

Nyere køretøjer har en slidsensor monteret på klodserne som giver et visuelt/audio tegn til kende ved at varsle at tiden er inde til at bestille tid til et værkstedsbesøg for udskiftning af bremseklodserne. Ved at overholde intervallerne for udskifning af bremseklodserne, kan man spare betydelige ekstraudgifter, ved ikke også at skulle skifte bremskiverne i utide, for kommer metallet fra bremseklodserne hvorpå foringen er fastgjort først i kontakt med bremskiven så skal bremseskiverne også udskiftes.

Påvirkninger og fejlfunktioner

Årsager til bremseskivernes fejlfunktioner, kan være af forskellig karakter, og har indvirkning på bremsernes bremseevne, det kan være deformering grundet overophedning, som kan skyldes aggressiv kørestil eller ofte og pludslige nedbremsninger ved bykørsel. Indtrængning af støvpartikler o.lign, der gør at der udøves et uens tryk på bremseskiverne og derved slides skævt, der giver sig udslag ved at bilen trækker til den ene side ved opbremsning.

Bremseskiverne er placeret et sted der gør dem meget udsatte for slag og stød, særligt fortil,
dette kan også svække deres bremseevne og i værste fald, forårsage revner og grater/riller på bremseskiverne kan opstå, i givet fald skal de udskiftes.

Det er også vigtigt at iagttage tilstanden af bremseslanger, gummiet mørnes over tid og kobberrørs irren og kan til sidst briste/blive utætte ved samlingerne. Dette eftersyn kan ligeledes foretages når bilen er oppe på en autolift.

Gør-det-selv eller værksted

Gør-det-selv eller værksted

Hvis du har faciliiteter, færdigheder og det rette værktøj kan det selv udføres, men blot anskaffelse af det fornødne værktøj og løfte- og sikringsgrej så som: bukke, ramper, kiler, donkraft m.m. kan være en anseelig udgift, hertil skal man huske på at være omhyggelig med at alle nødvendige arbejdsvæsker inklusive bremserens tilbud, udstyr, værktøj m.m er forhåndenværende i umiddelbar nærhed, for når først bremseskiver-/ klodser er adskilt, så skal det sikkert, forsvarligt og korrekt kunne samles igen, afprøves, helst på et ubefærdet sted, så hvis noget skulle fejle kan skadens omfang begrænses.

Derfor vil det mest tilrådeligt være at få opgaven udført på et autoriseret værksted, og så istedet bruge tiden på at indhente flere tilbud til opgaven, som godt kan overraske med en betydelig besparelse, husk at sammenholde alle detaljer i tilbuddene, materialer, timeløn og andet, så de er sammenlignelige, f.eks. med reservedele af samme kvalitet.

Bremseskiver og klodser skal udskiftes samtidig, parvis på samme aksel

Udskiftning af bremseskiver og klodser hører ikke til blandt omkostningstunge opgaver, dog tilrådes at de udskiftes samtidigt så de slides ensartet, billige bremseskiver koster typisk
mellem 250 og 900 kr./stk, afhængig af model/mærke/årgang den samlede regning ligger på mellem 2.000 og 4.500 kr/aksel/2 sæt/ både bremseskiver og klodser, henset til deres levetid er det en beskeden driftsomkostning, endvidere skal det nævnes, at det anbefales at få udskiftet klodserne samtidig med bremseskiverne og parvis på samme aksel.

En anden variant, anskaf selv reservedelene

En anden variant, kunne være selv at anskaffe bremseskiver og klodser og efter aftale med det pågældende værksted, med en god besparelse for øje , både for dig og for værkstedet i tid,
hvis det er et mindre værksted, hvor der typisk er få eller ingen ansatte, så ville det kunne aflaste værkstedets indehaver til at skulle afsøge, bestille og registrerer levering af reservedelene m.m., derved er det en win-win situation for begge parter.

Så derfor brug tiden på at afsøge værksteder i din nærhed, få en snak der om selv at medbringe reservedelene, så du kan komme i gang med at søge efter de rigtige bremseklodser bil til de favorabel priser på nettet ved brug af registreringsnummeret eller stelnummer (VIN).

Populæreste produkter i kategorien: