-
De bedste priserBildeleshop.dk garanterer dig højkvalitets MC dæk til attraktive priser.
-
FragtgebyrerSpar på forsendelsen - Fragt på Dæk til MC er gratis
-
Kæmpe udvalgAlle fabrikanter af Motorcykeldæk i premium kvalitet og tusinder af dæktyper i alle størrelser er tilgængelige
-
Hurtig levering!
Forsendelsesmetode
Bedst sælgende motorcykel dæk
Typer af motorcykeldæk
Motorcykeldæk er en elastisk hjulkappe, lavet af en særlig gummiblanding. De har en særlig hjulsektion, som giver maksimalt greb med vejen og fremragende manøvreringsforhold.
Drift:
- Til motorveje og byveje. Let rullemodstand og god beskyttelse med aquaplaning, er disse dæks vigtigste karakteristika. Slidbanemønsteret er karakteriseret ved et stort antal elementer. De holder normal I 4 til 7 tusind kilometer. Oftest monteres disse dæktyper på klassiske motorcykler, men også på choppere og specialbyggede motorcykler.
- Til grusveje veje og off-road. Dæk af denne type har off-road egenskaber. Dette skabes af den brede dæksektion samt sjældne, men store jordriller. De holder til mellem 6–12 tusind kilometers kørsel. Enduro, scrambler og motard motorcykler, er udstyret med denne type dæk.
- Terrængående. På grund af jordriller, har disse motorcykeldæk ikke blot et godt greb på asfalt, men også på grusveje. De holder i 20 tusinde kilometer. Firehjulstrækkere er udstyret med sådanne dæk.
- Motorcross. Der findes forskellige dæktyper efter vejtype:
- til veje med en hård overflade — med brede jordriller og rektangulært mønster;
- til veje med blød belægning — med rektangulært slidbanemønster I midten og et konisk mønster ved kanterne;
- til sne- og isdækkede veje — med små og hyppige blokke i slidbanemønsteret.
- Racing. Der findes 3 typer af sportsdæk:
- Slicksdæk. Driftstemperaturen er 80–100 °C. Det er forbudt at anvende denne type motorcykel dæk udenfor racerbaner.
- Dæk der er lovlige til almindelige veje. De kan anvendes ved en driftstemperatur på 60–80 °C. De er karakteriseret ved et slidbanemøsnter med en minimal mængde elementer.
- Racerdæk til regnvejr. De laves af meget blødt gummi, for maksimalt grebsniveau på våd asfalt. De giver den bedste beskyttelse med aquaplaning, også på en motorcykel. De nedslides meget hurtigt på tør asfalt.
Sådan vælger du MC dæk
Når du vælger dæk, skal du være opmærksom på følgende betegnelser:
- Dækdimensioner. De er markeret med bogstaver og tal, såsom «140/60 ZR18», hvor betegnelserne har følgende betydning:
- 1 tal — Dækkets diameter i millimeter.
- 2 tal - ”Formatforholdet” for dæksidens højde til dækkets samlede bredde.
- det 3 tal - Diameteren for fælgkanten, som dækket passer på. «ZR» eller «R» betyder et radialdæk, og hvis der ikke står noget - er det et diagonaldæk.
- TT («Tube Type») — dæk med en indre slange, TL («Tubeless») — slangeløse dæk.
- Produktionsdato. Det er en oval med 4 tal. Det første og andet tal betyder produktionsuge og de sidste tal - produktionsår. For eksempel betyder «1014» produktionsdatoen - den 10 uge i 2014.
- Antallet af lag i en dækrem og dækside angives med det tilsvarende mærke. For eksempel, angiver betegnelsen "Tread 2 PL-Steel", at dækremmen har to lag stålwirer, og betegnelsen "Sidewall 2 Rayon" — dæksiden har to lag rayon.
- DOT — møder Det Amerikanske transportministeriums standarder.
- Bogstavet "E" — møder Europas Økonomiske Kommissions standarder. Det lille tal ved siden af dette bogstav, svarer til et indeks for det land, hvor dækket blev testet i.
- Bogstavet "F" (samt "Front Wheel" og "Front Wheel Only") angiver, at dækket kun må monteres på forhjulet på en motorcykel. "Rear Wheel" betyder, at et motorcykel dæk er beregnet til baghjulet.
Fif til kørsel med motorcykeldæk
- Støtter trykket i dækkene i henhold til kravene hos producenten, men ikke til de generelle anbefalinger fra køretøjets manual.
- Undgå kraftig opbremsning og acceleration, samt at tage sving med høj hastighed: dette reducerer dækkenes levetid.
- Hvis motorcyklen ikke benyttes i længere tid, skal du fjerne dækkene og opbevare dem ved at hænge dem op. Dette vil forhindre at dækkene bliver deforme.
- Før en langtidsopbevaring, skal du anvende et særlig middel på et dæk, så det ikke mister sin elasticitet. Vær forsigtig: efter starten på en ny sæson, vil dækket på de første kilometer af en køretur glide, indtil midlet er slidt væk.
- Vær opmærksom på, at et nyt dæk er belagt med et særligt stof, sim forhindrer udtørring indenfor 5 år. Denne forbindelse slides af i løbet af de første 100-200 km. For at fjerne det fra dækkenes 'dæksider, er det nødvendigt at øge hældningen gradvist, til den, der anvendes af dig.
Sådan finde du ud af, om det er tid til at udskifte motorcykeldæk
Den gennemsnitlige levetid for motorcykel dæk er 5 år. Den gennemsnitlige driftstid afhænger af dæktype, samt type af motor-transport og serviceforhold.
De vigtigste tegn på at det er tid til at udskifte dæk er:
- Mekaniske skader. Kontroller omhyggeligt dæk efter en trafikulykke, ved påkørsel af forhindringer eller store huller i vejen. Hvis der opstår mekaniske skader, er det nødvendigt at købe et nyt dæk.
- Indikatorer for dækslid. Alle motorcykeldæk har slidindikatorer på, hvornår det er nødvendigt at udskifte dæk.
- Ujævn slitage af slidbanemønster. Dette kan være forårsaget af både for lidt tryk i hjulet, og mere alvorlige fejl på motorcyklen. I dette tilfælde er det nødvendigt at tage fat i din mekaniker.
- Tørring, afskalning, revner, fløjten i sving. Alle disse tegn peger på, at det er tid til at udskifte dækket.
Derfor er det værd at købe motorcykel dæk her
Bildeleshop.dk online butik er den bedste made at spare penge på, når du køber MC dæk. Du kan spare:
- Tid. Du får hurtig adgang til en enorm mængde dæk samt muligheden for, at sammenligne forskellige modeller. Vi leverer også din bestilling på kortest mulig tid.
- Penge. Vi tilbyder lave priser, på grund af det direkte samarbejde med dækproducenter.
- Indsats. Du behøver ikke at forstå alle uafhængige funktioner ved MC dæk. Vores konsulenter vil hjælpe dig med at foretage et optimalt valg til din motorcykel.
- Slicksdæk. Driftstemperaturen er 80–100 °C. Det er forbudt at anvende denne type motorcykel dæk udenfor racerbaner.