Generator bil
Generator til andre bilmærker
Generator til biler
-
De bedste priserBildeleshop.dk garanterer dig højkvalitets Dynamo til attraktive priser.
-
FragtgebyrerGratis levering i Danmark gælder ordrer over 1300 kr. undtagen ved bestilling af store varer, dæk eller depositumbelagte dele.
-
Kæmpe udvalgVores lager indeholder nu over 500 000 bildele.
-
Hurtig levering!
Forsendelsesmetode
Alternator katalog over producenter:
Udskift en bildel Generator - en defekt en, eller hvis dens levetid er overskrædet. Find mere brugbar information om Generator
Fejl på generatoren
- tilsmudsning, afbrænding eller oliering af slæberinge;
- drivremmen glider;
- slid eller beskadigelse af lejere;
- møtrik eller remskive løsnes;
- rotor og statorpoler får kontakt;
- slid på lejesæde;
- oxidation af bøsninger.
Symptomer på fejl på generator
- afladning eller overopladning af batteriet;
- mærkelige lyde i generatoren;
- advarselslys til batteriopladning blinker konstant eller er tændt, når motoren kører;
- bilens forlys dæmpes;
- raslende lyde, når motoren kører;
- Ekstremt højt niveau af on-board netværksspænding;
- en betydelig ændring i lysstyrken ved forøgelse af omdrejninger.
Årsager til defekt generator
- ved brug af komponenter i lav kvalitet;
- betydelig slid eller korrosion på generatoren;
- brud på spændingsregulator;
- brud eller deformation af kontaktfjedre;
- overtrædelse af driftsregler, når man arbejder udenfor normal tilstand;
- eksterne faktorer;
- skidt;
- høj temperatur;
- salt;
- vand;
- vej kemikalier.
Diagnosticering
Det anbefales at diagnosticere generatorens tilstand ved brug af specielle måleinstrumenter, som voltmeter eller amperemeter. Du kan både selv diagnosticere generatoren eller overlade det til professionelle, som vil foretage de nødvendige målinger på en speciel stand. Hvis du selv ønsker at diagnosticere delen, skal du måle spændingen på batteripolerne. Start så motoren og foretag de samme målinger. Normalen er: 12 før motorstart, og fra 13.8 til 14.4 efter start. Hvis du har målt en højere spænding, er der en "overopladning" (defekt spændingsregulator), hvis der er lav spænding, strømmer den nuværende ikke.
Reparation og udskiftning af generator
Driftstiden for generatoren, må ikke overskride 160 tusinde kilometer. Ethvert mekanisk problem kan løses ved, at udskifte de defekte enheder og komponenter. Hvis de har en ældre generator model, kan du være nødt til at bore slæberinge. Drivremme udskiftes på grund af slid, ved maksimum udvidelse eller udløb af driftstiden. Generator omspoling findes sommetider ved mekanikere, men mere og mere sjældent, på grund af en høj pris og uhensigtsmæssighed.
Dynamo vælger til
- VW Polo Hatchback (6R1, 6C1)
- PEUGEOT 208 I Hatchback (CA_, CC_)
- VW up! Hatchback (121, 122, BL1, BL2)
- FORD Fiesta Mk6 Hatchback (JA8, JR8)
- TOYOTA AYGO (WNB1_, KGB1_)
- VW Golf VII Hatchback (5G1, BQ1, BE1, BE2)
- OPEL Corsa D Hatchback (S07)
- FORD MONDEO IV Turnier (BA7)
- AUDI A4 Avant (8K5, B8)
- VW POLO (9N_)
Man kan udføre en simpel test af en vekselstrømsgenerator uden at fjerne den, man skal blot bruge et multimeter. For at gøre dette skal man:
- Forbinde måleenheden til de rigtige poler på batteriet. Når motoren ikke er tændt, skal spændingen være på mellem 12,5 og 12,7 V.
- Start motoren uden at tænde for nogle strømbrugende enheder – normalvis stiger spændingen til 13,8-14,5 V.
- Øg belastningen på batteriet ved at tænde for alle bilens strømbrugende systemer, for eksempel aircondition, lygter, sædevarme osv. Spændingen bør falde til mellem 13,7-14,0 V.
- Sørg for at komponenten ikke laver gnister, at huset eller ledningerne ikke er beskadiget samt at drivremmen ikke er nedslidt.
A more accurate diagnosis requires the part to be removed. For this, disconnect:
Delen skal fjernes for en mere præcis diagnosticering. For at gøre dette, skal:
- Minusledningen tages af batteriet;
- Sikringsledningerne tages af batteriet.
- Drivremmen tages af.
Fjern og skil derefter komponenten ad. Brug et multimeter til at måle modstanden i rotoren og statorviklingerne. Tjek også modstanden i vekselstrømsgeneratorens diodebro, ved at sætte multimeteren på dioderne og ensretterpladen. Byt derefter om på klemmerne og gentag proceduren. Sammenlign de målte værdier med dem der er angivet af bilfabrikanten.
Den nøjagtige procedure afhænger af bilmærke og model. Der er som regel detaljerede instruktioner herfor i bilens ejermanual. Du har brug for færdigheder indenfor el, for at du kan skifte bøsningerne, koblingen, rotorlejet eller selve diodebroen. Hvis du skal installere en ny komponent, skal du følge disse trin:
- Tage minusledningen af batteriet.
- Fjerne drivremmen på generatoren.
- Afmærke eller huske hvordan ledningerne er forbundet til batteriet og sikringsboksen.
- Fjerne alle komponenter der forhindrer adgang til delen.
- Fjerne ledninger efter at have åbnet alle klipse.
- Fjerne generatoren.
- Montere en ny del ved at følge instruktionerne i omvendt rækkefølge.
Rens periodevis delen med trykluft og tjek remmens stramhed. Sørg for at alle delene er strammet ordentligt og smør lejerne. Skift bøsningerne hvis de er nedslidte.