catalog_tyre_img_alt
Vent venlistdotted
Indkøbsvogn
#
68-1136
Din indkøbsvogn er tom

Hvad er AdBlue: Funktioner, sammensætning og forskelle

62 Visninger

AdBlue spiller en central rolle i moderne dieselkøretøjer ved at reducere skadelige udledninger. Væsken anvendes i SCR-systemer til at omdanne kvælstofoxider til harmløse stoffer, hvilket hjælper motorer med at overholde strenge emissionsstandarder. Denne artikel udforsker AdBlues egenskaber, sammensætning samt forskelle og forklarer, hvordan den bruges i praksis.

Hvad er AdBlue lavet af?

AdBlue består af 32,5 % højrenset urea, også kendt som carbamid, og 67,5 % demineraliseret vand. Ureaen, som er syntetisk fremstillet fra ammoniak og CO2, er en nøglekomponent i omdannelsen af NOx til harmløse stoffer. AdBlue fungerer som en kemisk katalysator, der nedbryder skadelige kvælstofoxider i udstødningsgassen, hvilket gør den til en uundværlig del af moderne dieselmotorers emissionskontrol. Urenheder i ureaen kan have en negativ effekt på denne proces, hvilket gør renheden af både urea og vand afgørende for SCR-systemets effektivitet og levetid. Selv små mængder urenheder kan skade systemet og reducere katalysatorens holdbarhed, hvilket understreger vigtigheden af, at AdBlue overholder ISO 22241-standarden.

Hvad gør AdBlue, og er der forskel på produkterne?

AdBlue reducerer effektivt udledningen af NOx-gasser, der dannes i dieselmotorer. Når AdBlue sprøjtes ind i udstødningssystemet, reagerer det med NOx-gasserne og omdanner dem til kvælstof og vanddamp gennem en proces, der finder sted i bilens katalysatoren. Denne proces hjælper med at reducere luftforurening. Samtidig bidrager AdBlue til en renere forbrænding i motoren, hvilket forbedrer brændstoføkonomien, reducerer kulaflejringer og forlænger motorens levetid.

Generelt set er AdBlue-standarder høje, og hvis produktet opfylder kravene i ISO 22241 og DIN 70070, skulle der ikke være betydelige forskelle på de forskellige fabrikater af AdBlue-produkter og deres kvalitet.

Hvor kan man tanke AdBlue?

Hvad er AdBlue

AdBlue kan tankes på mange tankstationer, især de større, som betjener lastbiler og dieselbiler. Hos f.eks. bilforhandlere, værksteder og online-forhandlere kan produktet også købes i dunke til manuel påfyldning. Dette gør det nemt at have en ekstra dunk med AdBlue klar til påfyldning derhjemme eller på farten.

Hvis bilen løber tør for Adblue, kan den ikke køre længere og skal nulstilles på værkstedet. Derfor anbefales det at have en liter med i bagagerummet, så man altid kan komme videre.

Køretøjer med SCR-teknologi er altså afhængige af regelmæssig påfyldning af AdBlue for at fungere korrekt, og ingen eller for lidt væske kan føre til, at køretøjet nægter at starte eller fortsætte med at køre. Det er derfor vigtigt at kontrollere niveauet løbende, især ved længere køreture.

Hvor meget AdBlue bruger en bil?

Hvor meget skal man fylde på?

Forbruget af AdBlue varierer alt efter køretøjets motorstørrelse, kørestil og emissionsnorm. Generelt bruger en dieselbil omkring én liter AdBlue for hver 1.000 km, men større køretøjer som lastbiler kan have et betydeligt højere forbrug. Det er vigtigt at bemærke, at køretøjet ikke kan køre uden AdBlue, da motorens SCR-system er afhængigt af det for at reducere NOx-udledningen. Det anbefales derfor altid at kontrollere AdBlue-niveauet ved påfyldning af diesel.

AdBlues frysepunkt

AdBlue begynder at fryse ved temperaturer omkring -11,5 °C. Når væsken fryser, krystalliserer den, men dette skader ikke væskens kemiske egenskaber. Når temperaturen stiger, vil AdBlue smelte igen og fungere som normalt. Mange moderne køretøjer med SCR-systemer er udstyret med indbyggede varmesystemer, der forhindrer AdBlue i at fryse under normale driftsforhold, selv i koldere klimaer. Dette sikrer, at køretøjerne kan operere problemfrit, selv når temperaturen falder betydeligt.

Ved korrekt opbevaring og brug kan AdBlue spille en væsentlig rolle i at reducere miljøpåvirkningen fra dieselkøretøjer og samtidig sikre, at motoren fungerer optimalt i mange år frem.

Populæreste produkter i kategorien: