
Hyundai i10 - hvad er de mest almindelige nedbrud
Hyundai i10 hører til blandt en af de mest populære mikrobiler (2022) der sælges i Danmark, dette skyldes ikke mindst den attraktive pris i segmentet, både i anskaffelse og drift og vedligeholdelse er det en særdeles eftertragtet bil på markedet. I kraft af dens motorstørrelse, kabine og udstyr er det en bil der typisk anskaffes til bykørsel eller til kortere afstande.
Så vi skal ind at se lidt nærmere på hvad en sådan bil i budgetsegmentet har af svagheder, så er de enkelte dele ikke så slidstærke og dermed en kortere levetid, det beror naturligvis på en afvejning af hensyn der skal tages, at når der både skal tillægges høje statslige registreringsafgift og den årlige vægtafgift (miljøafgift)
Vi vil i denne artikel se nærmere på de mest almindelige angrebspunkter i en Hyundai i10.
- Problemer med kobligspedalen og koblingskablet, slides hurtigt
- Vanskeligheder med at få sat den i bakgear
- Gearskifte problemer fra 1. til 2. Gear
- Startspærren bliver ikke deaktiveret, det bevirker at den ikke vil starte.
- Bremseklodserne til bil slides hurtigt
- Svigtende klimaanlæg
- Uregelmæssigheder når rattet drejes
- Udstødningen nedbrydes hurtigt af rustangreb
- Høje omdrejningerstal ved høj hastighed
Koblingskabel og pedal
En Hyundai i10 er en bil der har visse fortrin målt på parametre som billigste kilometerpris efter anskaffelse, drift og vedligeholdelse, dette kommer naturligvis med en pris i forhold til de enkelte deles pålidelighed, her skal det særlig nævnes at kobllingen, det angår både selve pedalen og gummibeskyttelse men også koblingskabel har en tendens til at slides hurtigt, særligt hvis den bruges til bykørsel med mange daglige koblingsudtrædninger, så det skal man være opmærksom på og få efterset regelmæssig.
Vanskeligheder med at få bilen i bakgear
Særlig når kulden melder sin ankomst kan din Hyundai i10 være vanskelig at få i bakgear, desværre er der sjældent noget forvarsel eller mønster i hvornår den strider mod at sætte i bakgear
Gearskifte mellem 1. og 2. gear
Dette vil den rolige søndagsbilist måske ikke bemærke , men i den travle hverdag er det ikke blot et irritationsmoment, men kan være direkte ødelæggende for gearkassen. Dette skyldes en defekt gearskifter magnetventil, denne skal skiftes og hermed vil mange ærgelser udeblive.
Startspærren bliver ikke deaktiveret, hermed kan bilen ikke starte
Er af indlysende årsager ganske uhensigtsmæssigt, dette kan måske afhjælpe ved at tage kontakt til en specialist, der kan omkode den, eventuel med Hyundai forhandlerens mellemkomst og samtidig sørge for et frisk og driftsikkert Hyundai i10 batteri.
Bremseklodserne slides hurtigt
Det er vigtigt at være opmærksom på bremseklodsernes tilstand regelmæssigt, og ikke at vente til det lovpligtige syn (hvert 2.år) ,det kan ske ved at få en mekaniker til at gennemse bremserne visuelt som evt. kan kombineres med øvrig planmæssig eftersyn.
Svigtende klimaanlæg
Dette kan skyldes tilstoppede slanger, og/eller filtre eller defekte kondensatorenheder. Manglende nedkøling udgør ikke nogen egentlig sikkerhedsrisiko, modsat vame og luftgennemstrømning, disse er begge meget vigtige for et frit og ugeneret udsyn, som f.eks.
Tilisning af ruder eller dug fra kondens. Så sørg for at varmeblæser og luftstøm fungere ptimalt ellers skal det repareres.
Uregelmæssigheder under manøvrering, når rattet drejes
Det skyldes ofte en defekt EPS (Electric Power Steering) og kan konstateres ved, når rattes drejes er modstanden ikke ens, men kan til tider være stram og andre gange let at dreje, og kan afstedkomme farlige situationer, så derfor få udskiftet enheden.
Udstødningen nedbrydes hurtigt af rustangreb
Udstødningen på Hyundai i10 har ry for at være noget af en rustmagnet, medmindre der bliver grebet ind tidligt, så en rustbeskyttende behandling kan vise sig at være en god investering i det lange løb. Du kan med fordel lanskaffe denne og HyundaiI i10 tilbehør og reservedele m.m. hos de store online forhandlere
Høje omdrejningstal ved høj hastighed
Som tidligere nævnt er Hyundai i10 en lille - mikrobil - og tilsvarende motor, så hvis det primære behov er lange afstande og ofte motorvejskørsel, kan en lidt større motorversion være løsning for at forlænge motorens levetid med, så lad valget ved anskaffelse falde på en 1,2 L motor i stedet for 1,0 i standardversion, der bedst egner sig til bykørsel og kortere ture. Bonus; også bedre trækkræft ved evt. tilkobling af et Hyundai i10 anhængertræk.
Populæreste produkter i kategorien: