Lambdasonde bil
Lambdasonde til andre bilmærker
Lambdasonde til biler
-
De bedste priserBildeleshop.dk garanterer dig højkvalitets Lambda sensor til attraktive priser.
-
FragtgebyrerGratis levering i Danmark gælder ordrer over 1300 kr. undtagen ved bestilling af store varer, dæk eller depositumbelagte dele.
-
Kæmpe udvalgVores lager indeholder nu over 500 000 bildele.
-
Hurtig levering!
Forsendelsesmetode
Lambdasonde katalog over producenter:
Udskift en bildel Lambdasonde - en defekt en, eller hvis dens levetid er overskrædet. Find mere brugbar information om Lambdasonde
Fejl på lambdasonde
- mekaniske defekter;
- overophedning på grund af fejl med tænding;
- separation af forbindelseskredsløb;
- tilstopning;
- tilstopning med forbrændingsprodukter fra brændstof.
Symptomer på defekt lambdasonde
- forøgelse af udstødningsemission;
- forøget brændstofforbrug;
- ustabil tomgang;
- reducering i køretøjets dynamik;
- sammenbrud i katalysatoren;
- bilen laver ryk, også selvom motoren er varmet op.
Årsager til fejl på lambdasonde
- der trænger bremsevæske eller kølervæske ind til delen;
- olieringe er i dårlig stand;
- rensning af lambdasondens hus med kemisk aktive stoffer;
- udsættelse for en koncentreret luft-brændstof blanding;
- forøget koncentrering af blyforbindelser i brændstoffet;
- tilstopning af brændstoffilter;
- lækage på lambdasondens hus;
- indtrængen af luft eller udstødningsgas;
- forkert eller afbrudt strømforsyning, der fører til den primære styreenhed;
- ilt-følerelementer overophedes på grund af dårlig kvalitet på brændstofblandingen;
- delen er nedslidt.
Diagnosticering
For at diagnosticere lambdasondens tilstand, skal du starte motoren og varme den op. Mængden af overskydende ilt i udstødningsgassen vises korrekt ved 300-400 °C. Brug et oscilloskop for at vurdere frekvens og kurveform. Næste trin er at identificere indikatorerne på delens varmelegememodstand ved stuetemperatur (normalen er fra 2 til 14 ohm). Tjek nu spændingen på varmelegemet med tænding slået til (den nødvændige indikator er 10.5). Vi minder dig om, at inspektion af lambdasonden er nødvendig efter hver 30 tusind kilometer.
Reparation og udskiftning af lambdasonden
Den eneste type reparationsarbejde der er relevant for denne del, er rensning af sensoren for tilsmudsning med forbrændingsprodukter fra brændstof. For at fjerne oxygen-sensor, skal du varme den på til 50 ° C. Til rensning anbefaler eksperter brugen af fosforsyre. Sænk delen i syre i 15-20 min, og rens den så med rent vand. Tør delen, tjek gevindet, og husk at brug monteringspasta. Husk på samme tid også, at pastaen ikke må røre delens beskyttelsesrør. Forbindelsen, hvorigennem oxygen tilføres, bør ikke behandles. Hvis renseprocessen ikke har givet det forventede resultat, er den eneste mulighed en udskiftning. Du kan udskifte den defekte del på egen hånd, eller overlade det til professionelle.
Nyttig information om funktion, årsager til funktionsfejl, fejsøgning og udskiftningsintervaller
Lambda sensor vælger til
- VW Polo Hatchback (6R1, 6C1)
- PEUGEOT 208 I Hatchback (CA_, CC_)
- VW up! Hatchback (121, 122, BL1, BL2)
- FORD Fiesta Mk6 Hatchback (JA8, JR8)
- TOYOTA AYGO (WNB1_, KGB1_)
- VW Golf VII Hatchback (5G1, BQ1, BE1, BE2)
- OPEL Corsa D Hatchback (S07)
- FORD MONDEO IV Turnier (BA7)
- AUDI A4 Avant (8K5, B8)
- VW POLO (9N_)
Monteringsstedet for bilens lambdasonder afhænger af motortypen og dens kapacitet samt på designet for udstødningssystemet. Der sidder som regel to sensorer i køretøjer med en motorkapacitet på op til 2 liter: en opstrøms og en nedstrøms. Førstnævnte er monteret før katalysatoren og sidstnævnte efter katalysatoren.
Køretøjer med motorer på mere end 2 liter er udstyret med 4 oxygensensorer: 2 opstrøms og 2 nedstrøms. Den nøjagtige placering for disse kan findes i køretøjets servicemanual.
Mulige fejl indikeres ved:
- øget brændstofforbrug;
- ujævn tomgang;
- tab af motorkraft;
- ryk under acceleration;
- regelmæssig overophedning af motoren;
- dårlig respons når der gives gas;
- tyk sort røg fra udstødningen.
Disse uregelmæssigheder kan også indikere problemer med andre dele. Professionelle automekanikere kan diagnosticere fejl på lambda-sonder mere præcist.
Med hensyn til nedstrøms lambdasonden, der er svær at tilgå, er det bedst at få denne tjekket af mekanikere på et værksted. Opstrøms lambdasonden kan testes ved hjælp af et multimeter. Før man påbegynder opgaven, skal man læse køretøjets reparationsmanual og se vejledningsvideoer fra erfarne professionelle. Du skal følge disse trin:
- Varm motoren op til driftstemperaturen og sluk den så.
- Åbn motorhjelmen og find stikkene til lambdasondevarmeren.
- Forbind sonderne til multimeteret og mål indgangsspændingen. Multimeteren bør vise en værdi på 12 V.
- Tag stikkene af sonden og tjek modstanden i varmeren. Denne bør være på mellem 2-10 ohm; de nøjagtige værdier er specificeret af bilfabrikanten.
- Sæt bilen i tænding og mål referencespændingen. Forbind multimeteren til de to signalledninger. Multimeterens minusledning skal forbindes til bilens karosseri. Spændingen bør være på mellem 0,45-0,5 V. En afvigelse på mere end 0,5 V indikerer en fejl i signalkredsløbet eller en dårlig stelforbindelse.
- Forbind multimeteren til sensorstikket. Tænd motoren og øg omdrejningerne til 2.500. En sensor der virker korrekt, vil have en spænding på 0,2-0,9 V. Hvis spændingen er for lav, eller ikke eksisterende, skal delen udskiftes.