Tændspole til andre bilmærker
Tændspole til biler
Tændspole EFTER TYPE
-
De bedste priserBildeleshop.dk garanterer dig højkvalitets Tændspoleenhed til attraktive priser.
-
FragtgebyrerGratis levering i Danmark gælder ordrer over 1300 kr. undtagen ved bestilling af store varer, dæk eller depositumbelagte dele.
-
Kæmpe udvalgVores lager indeholder nu over 500 000 bildele.
-
Hurtig levering!
Forsendelsesmetode
Tændspoler katalog over producenter:
Udskift en bildel Tændspole - en defekt en, eller hvis dens levetid er overskrædet. Find mere brugbar information om Tændspole
Defekt tændspole
- mekanisk skade på tændspolen;
- slid af delen;
- overophedning af tændspolen;
- slid af tændspole-terminalen;
- brud på spoleviklingen.
Symptomer på defekt tændspole
- fald i motor-cyklusser;
- fald i maksimal ydeevne fra køretøjet;
- motor-defekter forekommer oftere ved højt fugtighedsniveau i atmosfæren;
- forøget brændstofforbrug;
- indikator siger «Tjek Motor» på instrumentbrættet.
Årsager til en defekt tændspole
- ved brug af tændrør i lav kvalitet;
- overophedning af motor;
- udsættelse for høje temperaturer, støv og skidt;
- skader på spolens isolering, ved en spænding højere end 35 000 V;
- vibrationer i spolerne og beslag der løsnes;
- overbelastning af elektrisk kredsløb.
Diagnosticering
Det er umuligt at identificere en defekt tændspole uden specialudstyr. Du kan selv skønne udseendet på spolen: hvis huset har spor af oxidation, små huller og sorte områder, virker spolen ikke.
Hvis der er de mindste tegn på defekter, skal enheden tjekkes ved en mekaniker. Brug et ohmmeter eller multimeter til at måle modstanden i de primære og sekundære spoleviklinger. Den primære viklings modstand bør være i området mellem 0.5-2 ohm. Værdien af den sekundære viklings modstand, bør være i området mellem 6000-15 000 ohm. For præcist at bestemme fejlen, er det nødvendigt at finde de præcise værdier for normalen i køretøjets tekniske dokumentation.
Driftstiden for tændspolen er 60 000-80 000 kilometer. Diagnosticering af systemet anbefales efter 30,000 kilometer, eller efter seks måneder.
Reparation og udskiftning af tændspoler
Tændspolen kan ikke repareres. Indtrængen af ilt påvirker altid systemet, så selv små afvigelser i delens ydeevne, kræver en udskiftning af den.
En af hovedfaktorerne for delens normale virken er korrekt kabelførelse. Udskiftning af spolen tager ikke lang tid, men hvis du ikke har den nødvendige viden, bør du overlade det til en mekaniker.
Tændspoleenhed vælger til
- VW Polo Hatchback (6R1, 6C1)
- PEUGEOT 208 I Hatchback (CA_, CC_)
- VW up! Hatchback (121, 122, BL1, BL2)
- FORD Fiesta Mk6 Hatchback (JA8, JR8)
- TOYOTA AYGO (WNB1_, KGB1_)
- VW Golf VII Hatchback (5G1, BQ1, BE1, BE2)
- OPEL Corsa D Hatchback (S07)
- FORD MONDEO IV Turnier (BA7)
- AUDI A4 Avant (8K5, B8)
- VW POLO (9N_)
De almindelige tegn på fejl er:
- sort røg og en kraftig benzinlugt fra udstødningsrøret;
- et øget brændstofforbrug;
- svær motorstart og ustabil motorgang;
- vibrationer i tomgang samt at motoren får ud;
- tab af motorkraft;
- advarselslampen ”Tjek Motor” er tændt.
Når du skal gøre dette, skal du bruge gummihandsker, en tang, et sæt drevstik og ringnøgler samt et ohmmeter eller multimeter. Al værktøj skal have isolerede håndtag.
Instruktioner for at tjekke komponenten:
- Visuel inspektion: der må ikke være nogen mekaniske skader på delen, så som sorte områder eller hvide revner. En brændt lugt indikerer også at der er et problem.
- Mål modstanden. Sluk motoren og lad den køle ned før du går i gang med at teste.
Gør så følgende:
- Tag ledningerne af.
- Skru fastgørelseselementerne af.
- Fjern komponenten.
- Mål modstanden på de primære og sekundære viklinger. For at gøre dette, skal du forbinde multimeteren til komponentens kontakter.
- Sammenlign aflæsningerne med dem der er angivet i køretøjets ejermanual. Modstanden skal som regel være mellem 0,7-1,7 ohm på den primære vikling og 7,5-10,5 kiloohm på den sekundære.
De nøjagtige instruktioner kan findes den tekniske dokumentation for køretøjet. Følgende er en generel procedure:
- Sluk motoren og lad den køle ned.
- Tag minusledningen af batteriet.
- Mærk ledningerne og tag dem af den defekte del.
- Fjern skidt og aflejringer fra monteringssædet.
- Brug en kontaktrens til elektronik til at rengøre stikket til tændingsspolen.
- Installer den nye komponent og stram fastgørelseselementerne.
- Forbind ledningerne til tændingsspolen og sørg for at de sidder korrekt.
- Sæt minusledningen tilbage på batteriet.
- Tænd for motoren for at sikre, at komponenten virker korrekt.